Tilrettela alt for utleiehangar-prosjektet i løpet av to og en halv måned:

STOLT, MEN SKUFFET: Styreleder i Målselv Industribygg AS, Thorbjørn Nymo, er stolt over at de klarte å levere et prosjekt til Patria på kort tid. Han er skuffet over at selskapet nå setter utleiehangaren på vent. Foto: MORTEN KASBERGSEN
STOLT, MEN SKUFFET: Styreleder i Målselv Industribygg AS, Thorbjørn Nymo, er stolt over at de klarte å levere et prosjekt til Patria på kort tid. Han er skuffet over at selskapet nå setter utleiehangaren på vent. Foto: MORTEN KASBERGSEN

Nå har Patria satt prosjektet på et par års pause

BARDUFOSS: Etter å ha etterlyst utleiehangar for vedlikehold av NH90-helikoptre i flere år, setter Patria Helicopters nå prosjektet på pause. Det skuffer MIAS-styreleder Thorbjørn Nymo.

Publisert Sist oppdatert

For tre år sia skrev Patria Helicopters under på en storkontrakt med Forsvaret om vedlikehold av deres NH90-helikoptre, men allerede ett år tidligere innleda de et samarbeid med Storegga Entreprenør om bygging av en ny hangar. Planen var at Storegga skulle bygge en hangar for rundt 100 millioner kroner og leie den ut til Patria. Men det var lettere sagt enn gjort. Ønsket var å erverve tomta ved sia av Luftforsvarets flygeskole, men et svar fra Forsvaret uteble. Direktør for Patria Norge, Dan Kjetil Nordheim, estimerte da at selskapet ville tape opptil 30 millioner euro i perioden 2019-2021. Daværende ordfører Nils Foshaug (Ap) foreslo å spørre Avinor om de kunne avse ei tomt, noe de fikk positivt svar på. For et knapt år sia fikk Målselv Industribygg AS (MIAS) ansvaret for å være fødselshjelp til prosjektet. Målselv kommune eier 70 prosent av aksjene i selskapet, og lokale entreprenører eier resten.

– Vi har etter oppdrag fra Målselv kommune satt i gang en jobb, med et utvalg av de ansatte i Patria sammen med våre folk, og vi har laget et hangarbygg helt etter spesifikasjoner med Patria. Vårt mandat har vært å få raskest mulig på plass et bygg, sier styreleder i MIAS, Thorbjørn Nymo.

Stille sia november

Han forklarer at de tok kontakt med både Forsvaret og Avinor, som begge stilte opp på kort varsel og laget et grundig prosjekt for å få hangaren i henhold til Patrias spesifikasjoner og innenfor et akseptabelt prisnivå. Prosjektet ble lagt ut på anbud i fjor, og de fikk tre tilbud – blant annet fra Storegga Entreprenør. Balsfjordfirmaet Tromsbygg Entreprenør leverte det laveste tilbudet, og Nymo sa i fjor høst at de ønsket å inngå kontrakt med dem så fort leieavtale og finansiering var på plass. I tillegg fikk MIAS hjelp fra advokat Kjetil Wibe i advokatfirmaet Rege & Wibe til å utarbeide et forslag til leiekontrakt som ble sendt til Patria i begynnelsen av november.

– Alt dette ble utført av MIAS i løpet av to og en halv måned. Så vidt styreleder er kjent med, så var dette oppe til behandling i et styremøte i Patria en gang i november i fjor. Der stanser styrelederen sin kjennskap, sier Nymo.

Han har hatt dialog med Patria sia da, og har fått henvist til ulike hendelser i Patria som har ført til at de ikke har gitt klarsignal enda.

Overrasket

Patria har hele veien gitt klare signaler om at de har behov for en hangar til å utføre arbeidet sitt i så fort som mulig. MIAS sørga derfor for fortgang i prosessen og hadde som mål at hangaren skulle stå klar til bruk våren 2021.

– Vi har levert på vegne av kommunen. Saken står og hviler på Patria. Men Målselv kommune, sammen med øvrige eiere i MIAS, Forsvaret og Avinor, vi heiv oss rundt og vi har levert og stått på. Det har vært et samarbeid uten sidestykke, synes jeg, sier Nymo.

Han er derfor overraska over at det nå er Patria som sinker den videre prosessen. En leiekontrakt må godkjennes av dem før MIAS kan jobbe videre med finansiering fra Målselv kommune og signering av kontrakt med byggentreprenøren.

– Jeg som styreleder er overraska over at vi ikke er kommet videre. Det har vært et veldig stort press på at vi skal komme i gang. Nå er det bare Patria som skal trykke på knappen, så er vi klare i morgen. Det er ingenting som hindrer oss i å gjennomføre nå, sier Nymo.

Prioriterer Kongsberg-gruppen

Tidligere daglig leder Dan Kjetil Nordheim er på tur ut av Patria Helicopters, og Frederic Mourlan har tatt hans plass i selskapet. Etter 30 års erfaring med Airbus i Frankrike, kom han til Bardufoss i august i fjor. Han er godt kjent med hangardrømmen til selskapet, men i mellomtida har det skjedd endringer i helikoptermiljøet på Bardufoss. Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS) inngikk i desember i fjor en kontrakt med FLO knytta til vedlikehold og understøttelse av den norske NH90-helikopterflåta. Avtalen gjelder i første omgang for 2020 til 2026, og den anslåtte verdien er på omtrent 400 millioner kroner fordelt på de fire første åra. Ønsket er å bygge opp en virksomhet med 60 til 70 ansatte og bruke kompetansen til Patria.

– I dag er strategien til Patria å utvikle samarbeidet med Forsvaret og KAMS. Vi skal forbedre effektiviteten og vi skal også tenke kort tid framover, sier Mourlan.

Han forklarer at de vil tenke to år fram i tid og sørge for at samarbeidet med KAMS har blitt stabilt og godt før de begynner å tenke på andre ting igjen. Hangar-prosjektet kan derfor se ut til å settes på pause de neste to åra.

– Nå skal vi prøve å endre litt ting og bli mer effektive og har mer effektiv flyging i Norge. Det tar mye energi og ressurser, og det er ikke mulig å konsentrere seg om mange ting på én gang, sier den nye daglige lederen.

– Trist

Mourlan viser også til at de har hatt dårlige finansielle resultater de siste åra. Sjøl om dette ikke er et stort problem for selskapet totalt, er det likevel viktig at de har profitt.

– Om vi må investere i hangar nå, vil det være mindre profitabelt, sier han.

Mourlan tror de involverte i prosjektet har fått beskjed om hangar-utsettelsen, og minner om at han er lett tilgjengelig på Bardufoss-kontoret sitt om noen av de involverte ønsker å snakke med han. For Nymo er utsettelsen nytt. Verken han eller advokat Wibe har fått beskjed om avgjørelsen.

– Det er veldig trist at Patria på sin side ber oss om å få så fort som mulig på plass en hangar, og på andre sia utsettes beslutninga. Men jeg har ingenting med prosessen å gjøre. Vi fikk et oppdrag som vi leverte, sier MIAS-styrelederen.

Nymo kjenner verken til Forsvarets eller Avinors framtidsplaner, men er klar på at prosjektet må startes på nytt om Patria ønsker hangar om et par år. Da vil man også måtte legge prosjektet ut på nytt anbud.

– Fra MIAS sin side er vi stolte og klare på at vi leverte oppdraget og løste det på kort tid i samarbeid med kommunen, Forsvaret og Avinor. Så det har ikke stått på oss. Men hvis det nå blir ren utsettelse, så er det jo kjedelig for Målselv som samfunn, sier Nymo.

Powered by Labrador CMS