Nytt populært kjøretøy for 16-åringer:

SMÅ MED SOLIDE: Siden juni har Bjørn Ole Lundberg levert mopedbiler av merket Ligier. Selv om de er kostbare i innkjøp, har «minibilene» blitt populære på de to årene de har funnes i markedet. Foto: Vera Lill Bjørkhaug
SMÅ MED SOLIDE: Siden juni har Bjørn Ole Lundberg levert mopedbiler av merket Ligier. Selv om de er kostbare i innkjøp, har «minibilene» blitt populære på de to årene de har funnes i markedet. Foto: Vera Lill Bjørkhaug

Mopeden som gir bilfølelse

HEGGELIA: Stadig flere får øynene opp for fordelene med mopedbil i forhold til tradisjonell tohjuling. Lundberg Bilservice AS i Heggelia er alene i Troms om å levere de små 4-hjulsmopedene med tilnærmet personbilkomfort.

Publisert Sist oppdatert

Mopedbilen er på full fart inn i det nordnorske markedet.

Ifølge Bjørn Ole Lundberg er Alta Motorsenter AS de som så langt har levert flest mopedbiler på landsbasis. En mulig sammenheng kan være klimatiske forhold og de åpenbare fordelene med å sitte tørt og godt inne i en bil i all slags vær og vind heller enn på en vanlig moped.

– Men det kan også ha noe å gjøre med at både i Alta og her hos oss har vi mer tradisjon for motorsport, skuterkjøring og ATV enn mange andre steder i landet, og kanskje derfor faller oss mer naturlig, sier han.

I en mopedbil holder du deg tørr, trygg, og varm hele året, uansett vær eller årstid.

– Det sparer dessuten foreldre for en god del kjøring til og fra fritidsaktiviteter, sier Lundberg.

Sosialt

Siden juni har Lundberg solgt tre mopedbiler – samtlige til jenter. Hvorvidt det har noe å gjøre med at mange tenåringsjenter er opptatt av utseende og synes det er mer bekvemt å unngå hjelmsveis og ukledelige kjøreklær når de møter opp på skolen eller treninga, ønsker han ikke å spekulere i.

– Men mopedbilen gir muligheten for å ha med seg for eksempel ei venninne, og det kan jo være en medvirkende årsak, tror han.

Bjørn Ole Lundberg viser at det er god plass i førersetet – også for en mann på 1,80 meter pluss.

Interiørmessig ser mopedbilen ut som en vanlig bil, med seter i leather look, dashboard, ratt og girspake. Under panseret er det en Lombardine DCI-motor som yter 8 hestekrefter og 25 newtonmeter, ei trekkraft som selv ikke den bratteste delen av Rustabakken klarer å påvirke.

Få kjøreskoler som har mopedbil

Som for en alminnelig moped, kan også mopedbil kjøres fra fylte 16 år. Det er ikke påkrevet med tradisjonell oppkjøring hos Biltilsynet, men føreren må ha bestått trafikalt grunnkurs og hatt tilstrekkelig med kjøretimer på mopedbil til at vedkommende kan mestre kjøretøyet i trafikken.

– Der er det ei utfordring, for det er fortsatt få kjøreskoler som har anskaffet seg mopedbil og dermed kan tilby opplæring. I området her er den nærmeste på Setermoen, og ellers i Narvik og Alta, forteller Bjørn Ole Lundberg.

Han legger til at det også tillatt å kjøre mopedbil med traktorsertifikat.

Gir økt trygghet

Selv leverer de mopedbiler av merket Ligier og Microcar. Disse to kommer i følge Lundberg fra samme fabrikk, men er i all hovedsak myntet på to ulike målgrupper.

– Microcar er den som gjerne de eldste kjøperne velger, mens Ligier appellerer mest til de unge, sier han.

Det er mange fordeler med en mopedbil sammenliknet med en vanlig moped på to hjul. Lundberg ønsker å trekke fram sikkerhet som ett av de viktigste.

– De er ikke like trygge som i en bil, men bra mye tryggere enn på en moped, slår han fast.

Noe av årsaken er det forsterkede karosseriet og det at bilene har airbag. Et annet poeng han ønsker å trekke fram er at kjøreerfaringene ungdommene gjør de to årene de sitter bak rattet i en mopedbil vil kunne gjøre dem til enda bedre sjåfører senere.

Mye tilgjengelig ekstrautstyr

Ut fra prisklasse utstyres mopedbilen med blant annet ryggekamera, servo, airbag, vinterdekk/piggdekk, forsterket karosseri og gode kjørelys. I tillegg kommer annet utstyr som Bluetooth, Apple Carplay, aircondition og varmeapparat. Bilen er lett å kjøre, lett å parkere og ikke minst, den kan kjøres året rundt.

Til tross for størrelsen er det et helt ok bagasjerom i Ligier-en, noe som er med på å forsterke opplevelsen av at det er en bil mer enn en moped.

Det er skivebremser på alle fire hjulene. Ligier fås i fem modeller, fra den enkleste til 150.000 kroner, til en sprek sportsmodell spekket med ekstrautstyr, til en pris av 200.000 kroner.

Gunstig finansiering

Lundberg medgir at den høye prisen er ei utfordring.

– Prisen ligger i overkant av hva en forventer og hva foreldre ønsker å legge i til en 16-åring. 170.000 til 180.000 kroner kan fort stoppe drømmen. Men det tilbys gunstig finaniering over 10 år, og det innebærer i praksis avdrag på rundt 2000 kroner i måneden – noe ungdommen fint kan klare hvis hun eller han har en jobb ved siden av skolen, forklarer han.

Han sier videre at mopedbilen fortsatt er så ny på markedet at det er relativt få brukte å få tak i. Av den grunn holder de seg i pris langt bedre enn det alminnelige biler gjør.

– Kjøper du en mopedbil til for eksempel 190.000, vil du etter to år kunne selge den for... la oss si 170.000, anslår Bjørn Ole Lundberg.

Ved første øyekast er det ikke mye som skiller denne fra en alminnelig bil. Den leveres med touch-skjerm og bluetooth, noe som gjør det enkelt å streame og spille av musikk.

Powered by Labrador CMS