UTE MED BOK: Bardu-forfatteren Line Nyborg ga i høst ut sin tredje bok, «For deg, for deg alene». Foto: Herdis Maria Siegert.
UTE MED BOK: Bardu-forfatteren Line Nyborg ga i høst ut sin tredje bok, «For deg, for deg alene». Foto: Herdis Maria Siegert.

Ute med ny bok

BARDU: I høst ga Line Nyborg ut si tredje bok, «For deg, for deg alene». Hennes nordnorske oppvekst har blitt viktig for hennes forfatterskap.

Publisert Sist oppdatert

Nyborg er opprinnelig fra Bardu, men de siste femten årene har hun bodd på Nøtterøy i Vestfold. I høst ga hun ut sin tredje bok på Cappelen Damm forlag, «For deg, for deg alene». Boka er en frittstående oppfølger til Nyborgs to første bøker, «Bare mamma som er gud» fra 2011 og «Du vet ikke hvem jeg er» fra 2012.

– Ytre sett handler den om å være alene med et barn, sier forfatteren.

Kan bli flere bøker

Trilogien følger karakteren Elin, og i den nye boka blir hun alene med et barn. Det er usikkert hvem barnets far er.

– Det at hun skal finne fotfeste som alenemor, at hun mister mammaen sin og spørsmålet om farskapet, driver teksten framover, sier Line Nyborg.

Hun forteller at boka på et dypere plan handler om en søknad om hvem man er og en søken etter en egen identitet.

– Elin kommer nordfra og har en fremmed følelse sørpå. Hun har ikke røtter derfra. Boka handler om å søke etter en egen sannhet og et eget uttrykk, sier hun.

I utgangspunktet er dette den siste boka i serien om Elin.

– Jeg har sagt at det er slutt, men det kan hende det kommer flere. Jeg planlegger ikke hva som skal skrives, jeg bare begynner. Denne boken var heller ikke planlagt, sier Nyborg.

Nordnorsk tilknytning

Hun har også ønsker om å skrive flere bøker utenfor romansjangeren, blant annet dikt eller barnebøker.

– Skriving har blitt viktig for meg. Det er vanskelig å si hvilken retning stoffet tar, men noe skal skrives. Man kan ikke skrive hva som helst, jeg kan ikke bare finne på en historie. Det kommer mens jeg skriver. Det er nok en mer kunstnerisk måte å skrive på, sier Nyborg.

For boka fra 2012 ble hun tildelt Havmannprisen for beste skjønnlitterære bok med nordnorsk tilknytning. Hun forteller at Nord-Norge har vært viktig for hennes forfatterskap, både som tema og for å komme i gang med språket.

– Jeg prøvde i mange år å være noe annet enn det jeg var. Jeg skrev ikke på 15 år, før jeg fikk et råd av læreren min Gro Dahle om å skrive på barndomsdialekt. Det ble nøkkelen til å skrive, bare det å gå tilbake til det nordnorske. Jeg skriver alltid på dialekt før jeg fører det inn på bokmål. Metaforer og bilder fra Nord-Norge har vært viktig for meg, særlig naturbilder som fjell og elv, sier hun.

Powered by Labrador CMS