ØYNER HÅP: Fungerende leder for verkstedklubben på Bardufoss fellesverksted, Jan Mikal Karlsen, er forsiktig optimist etter de nye signalene fra forsvarssjefen. Foto: Morten Kasbergsen
ØYNER HÅP: Fungerende leder for verkstedklubben på Bardufoss fellesverksted, Jan Mikal Karlsen, er forsiktig optimist etter de nye signalene fra forsvarssjefen. Foto: Morten Kasbergsen

Våpenhvile på verkstedfronten

MÅLSELV: Bardufoss fellesverksted blir ikke lagt ned. I hvert fall ikke i første omgang.

Publisert Sist oppdatert

Det er konklusjonen til leder Torbjørn Bongo i Norges offisers- og spesialistforbund (NOF) etter at de ansattes organisasjoner torsdag ettermiddag hadde et møte med forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen. På møtet redegjorde admiralen for sitt syn på hvordan vedlikeholdet i Forsvaret skal organiseres i framtida.

- Det er litt mindre ille nå enn det var før møtet. Vi oppfatter det sånn at forsvarssjefen opprettholder kursen, men at han tar en del forbehold og går saktere fram. Nå sier han at det ikke vil bli noen verkstednedleggelser nå, sier Bongo.

Forsvarssjefen sto imidlertid fast på at verkstedene skal overføres til Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO). I dag er verkstedene på Bardufoss, Setermoen og Skjold underlagt Hæren. NOF-lederen mener at overføring til FLO er feil kurs. Han hadde helst sett at forsvarssjefen la denne saken død. Det gjorde admiralen ikke, men i stedet har han altså signalisert at man skal gå litt saktere fram.

Til FLO i 2019

Bongo mener at man kan puste lettet ut på Bardufoss fellesverksted, i hvert fall inntil videre. På spørsmål om dette betyr at fellesverkstedet skal bestå, svarer han:

- Ja, i alle fall inntil videre. Men vi vet ikke hvor lenge inntil videre er. Verkstedene skal overføres til FLO, og så skal FLO gjøre sine erfaringer og vurderinger. Slik jeg oppfatter det betyr det i praksis at det vil være nye runder før man eventuelt på nytt skal vurdere om verksteder skal legges ned.

Verkstedene skal overføres til FLO i løpet av neste år, og sannsynligvis fra 1. april. Torbjørn Bongo har i sine uttalelser om denne prosessen gått hardt ut mot forsvarssjefen, men nå mener han at det er på sin plass å være litt mildere med admiralen. Det virker som Bruun-Hanssen har tatt motforestillingene som har kommet i denne saken på alvor, og NOF-lederen håper det betyr at Forsvarets ledelse skal lytte bedre til grensjefene og de ansatte enn det tilsynelatende er gjort til nå.

- Er det håp om å berge Bardufoss fellesverksted?

- Det er vesentlig større sannsynlighet nå enn det var før. Sjansen er vesentlig bedre nå enn det var før møtet med forsvarssjefen, svarer Bongo.

Tettere samarbeid

Også i forhold til vedlikeholdet i Luftforsvaret sitter NOF igjen med et inntrykk av at man skal skynde seg saktere. Nå skal det fases inn nye fly. Kontraktene inneholder et element av at de som leverer flyene skal gjøre en vesentlig del av vedlikeholdet. Det skal skje i et tettere samarbeid mellom leverandørene, FLO og Luftforsvaret.

- Jeg oppfatter at ordren nå er at sjef FLO og sjef Luftforsvaret skal diskutere mer og prøve å bli enige. Her blir det flere samtaler og flere vurderinger. Det er ikke en ordre om umiddelbar nedbemanning. Det blir en videre diskusjon om hva som er mest hensiktsmessig, sier Bongo.

Det har tidligere vært signalisert at Luftforsvaret må kutte 165 stillinger på vedlikehold gjennom å privatisere mer av vedlikeholdet.

I går ble det for øvrig kjent at Forsvarsdepartementet går inn for å selge Aerospace Industrial Maintenance Norway AS (AIM) til Kongsberg Gruppen. AIM driver med vedlikehold av fly og helikoptre. Hvis Stortinget sier ja til salget, vil Kongsberg Gruppen eie en majoritetsandel av AIM, mens Patria vil gå inn med en minoritetsandel. Patria eies av den finske stat og Kongsberg Gruppen.

Torbjørn Bongo utelukker ikke at salget av AIM på sikt kan få konsekvenser for helikoptervedlikeholdet på Bardufoss. Patria er allerede til stede på Bardufoss i forbindelse med vedlikehold av NH90-helikoptrene.

- Kongsberg Gruppen har eierinteresser i både AIM og Patria, og derigjennom også Patria Helicopters på Bardufoss. De har nok en plan for å få mer militært vedlikehold, men hva den planen går ut på vet jeg ikke detalj, avslutter NOF-lederen.

Betinget optimist

Fungerende leder for verkstedklubben på Bardufoss fellesverksted, Jan Mikal Karlsen, sier til Nye Troms at han nå er betinget optimist. Likevel er han skeptisk til hva sjefen for FLO kan finne på videre. Han minner om at det var FLO som i utgangspunktet foreslo å legge ned Bardufoss fellesverksted.

- Under forutsetning av at de opplysningene vi nå sitter inne med stemmer, er jeg forsiktig optimist. Vi er i hvert fall med videre, sier Karlsen.

Han framhever at det for de om lag 40 ansatte på fellesverkstedet i utgangspunktet ikke er noe problem å gå over til FLO. En slik overføring vil ikke ha noen praktisk betydning for dem. Men han er skeptisk til at de kommer inn under en sjef som har vist stor vilje til å privatisere tjenester.

Ifølge lederen av verkstedklubben har det lenge vært ei både spent og avventede stemning på fellesverkstedet. Det er nå 11 måneder siden forslaget om å legge ned fellesverkstedet ble kjent. Utad vises det ikke mye på de ansatte, men det er mange som den senere tid har spurt Karlsen om han vet noe mer om hva som skjer videre.

- Samtidig som vi har vært truet av nedleggelse, har vi produsert tjenester som aldri før. Vi har blant annet støttet øvelser sist vinter og den store NATO-øvelsen i Sør-Norge i høst. Vi har nådd alle de målene som var satt i år, og litt til, sier han.

Powered by Labrador CMS