NY SJEF: Eirik Stueland har fløyet Bell 412 i 339 skvadron i over 14 år. Nå er han utnevnt til oberst og sjef for 139 luftving på Bardufoss. Foto: Arkivfoto Stian Roen, Luftforsvaret
NY SJEF: Eirik Stueland har fløyet Bell 412 i 339 skvadron i over 14 år. Nå er han utnevnt til oberst og sjef for 139 luftving på Bardufoss. Foto: Arkivfoto Stian Roen, Luftforsvaret

Stueland ny luftvingsjef

MÅLSELV: Oberst Eirik Stueland (45) hadde torsdag sin første arbeidsdag som sjef for 139 luftving. Han er godt kjent på Bardufoss etter mange års tjeneste i 339 skvadron.

Publisert Sist oppdatert

Stueland etterfølger oberst Helge Rasmussen, som i høst begynte i ny stilling i Forsvarsstaben etter fem år i sjefstolen på Bardufoss. Den nye luftvingsjefen kommer fra stillinga som sjef for 339 skvadron.

– Jeg vil ha samme rolle og ansvar som Helge Rasmussen. Han har gjort en strålende jobb, og jeg vil prøve å fortsette i samme spor som han. Mine fokusområder blir omstilling og leveransene på NH90-helikoptrene, sier den nyutnevnte obersten.

Stillinga hans er tidsbegrenset til 3-5 år. Det betyr at han helst bør være luftvingsjef i minst tre år, men ikke i mer enn fem år. Det er ennå ikke avklart hvordan Luftforsvaret skal være organisert på Bardufoss i framtida. Stortinget vedtok nylig å flytte seks av 339 skvadrons ni Bell 412-helikoptre på Bardufoss til Rygge. Stueland ønsker ikke å kommentere Stortingets vedtak.

– Nå har politikerne sagt sitt, og da må vi avvente videre ordre før vi kan si noe om hvordan det blir i framtida. Organiseringa av luftvingen og underavdelingene i den blir basert på ordrene som kommer på nyåret. Så foreløpig fokuserer vi på de oppgavene som allerede foreligger, forteller obersten.

Oppvokst i Forsvaret

Eirik Stueland ble født i Trondheim, men vokste etter eget utsagn opp i Forsvaret. Faren var jagerflyger. Han fløy både Starfighter og F-16. I tillegg har han en bror som i dag flyr F-16. Stueland kom til Bardufoss første gang høsten 1998. Siden den gang har han vært litt til og fra på Bardufoss, men har hovedsakelig tjenestegjort i 339 skvadron. Obersten har de siste åtte årene bodd på Finnsnes.

– Jeg har tjenestegjort i både Kosovo og Afghanistan. I tillegg var jeg i tre år instruktør på Black Hawk-helikoptre i USA, forteller luftvingsjefen.

Noe av det første han vil gjøre på nyåret er å få dannet seg et oversiktsbilde over NH90-situasjonen. Innfasinga av de maritime helikoptrene til Kystvakta og fregattene er mange år forsinket. Det er allerede iverksatt tiltak for å få fortgang i arbeidet med å gjøre helikoptrene operative.

– Nå har de gjort en god innsats allerede. Jeg vil hovedsakelig sørge for å følge opp tiltakene som er iverksatt og jobbe videre med handlingsplanen til NH90.

Luftvingsjefen ser fram til å ta fatt på en spennende jobb med mange utfordringer. Han vil fokusere på å få til gode løsninger som gjør at omstillingsprosessen blir gjennomført på en best mulig måte.

– Mitt hovedfokus blir å ivareta personellet som blir berørt, sier Stueland.

50 år med Clockwork

Bardufoss flystasjon har ei historie som strekker seg tilbake til 1938, da de første flyene landet på flybasen. I år var det 80 år siden det skjedde. Til neste år er det 50 år siden britene begynte med sin vintertrening med helikoptre på Bardufoss. Vintertreninga er kjent under navnet Clockwork. Det skal selvfølgelig markeres. I tillegg har Luftforsvaret 75-årsjubileum i 2019. Opp i alt dette skal altså 139 luftving gjennom ei omstilling.

– Det er mye som skjer i 2019. Mitt første år som luftvingsjef kommer til å bli preget av omstilling. Samtidig som jeg skal fokusere på NH90 og leveransene der, oppsummerer Eirik Stueland.

Powered by Labrador CMS