BOMBESIKKER PARKERING: Det nedlagte Rusta fjellanlegg i Bardufoss leir. Foto: Morten Kasbergsen
BOMBESIKKER PARKERING: Det nedlagte Rusta fjellanlegg i Bardufoss leir. Foto: Morten Kasbergsen

Nei til mer parkering i fjell

MÅLSELV: Forsvarsbygg ønsket å bruke 10 millioner kroner på å doble antallet parkeringsplasser i Rusta fjellanlegg. Men Forsvarsdepartementet vendte tommelen ned.

Publisert Sist oppdatert

I fjor høst ga Forsvarsdepartementet klarsignal til på etablere 72 parkeringsplasser for personbiler i de to hallene i første etasje av det nedlagte Rusta fjellanlegg i Bardufoss leir. I begynnelsen av juni tok Forsvarsbygg initiativ til å øke antallet parkeringsplasser til 142.

- Hæren med støtte fra Forsvarsstaben ønsket å utvide antallet parkeringsplasser fra 72 til 142. Vi mente vi kunne håndtere det innenfor allerede godkjente rammer. Derfor ba vi Forsvarsdepartementet vurdere det, forteller seksjonssjef Erik-Anders Helin i prosjektseksjon II i prosjekt og avhending i Forsvarsbygg.

De 72 godkjente parkeringsplassene i Rusta fjellanlegg skal etableres i forbindelse med bygginga av 108 befalskvarter ved Rusta befalsmesse. De nye befalskvarterene skal være klar til bruk i løpet av tredje kvartal i år, mens etableringa av de 72 parkeringsplassene i fjellanlegget forventes ferdigstilt innen utgangen av året.

Lettere å brøyte

I anbefalinga viste Forsvarsbygg til at etablering av 72 parkeringsplasser i Rusta fjellanlegg vil gi en total dekningsgrad på 27 prosent for de kvarterene som i dag er bygd eller er under etablering i Bardufoss leir. Til tross for økninga er behovet fortsatt stort fordi målsettinga er en dekningsgrad på 50 prosent. Det ble også pekt på at hvis antallet parkeringsplasser i fjell blir økt til 142, vil det medføre at færre biler vil parkere utenfor dagens kvarter. Det vil igjen gjøre området mer tilgjengelig for annen aktivitet og gjøre brøyting og strøing lettere i vinterhalvåret.

«Statens vegvesen har tidligere kommentert at størrelsen på trafikken fra dagens kvarter ut på E6 allerede er høy og i overkant av det som bør aksepteres. Etableringen av flere kvarter vil medføre ytterligere belastning på denne avkjøringen. Ved å etablere flere plasser i fjellet vil trafikken reduseres og medføre en bedring av dette forholdet», skrev Forsvarsbygg til Forsvarsdepartementet.

Trafikken ut på E6 ved Rusta befalsmesse ville blitt redusert fordi bilene som parkerer i Rusta fjellanlegg må kjøre ut på E6 via Bardufoss leir og Kapellveien.

Departementet negativ

21. juni kom Forsvarsdepartementet med sitt svar. Det ble avslag på anmodninga om å doble antallet parkeringsplasser i Rusta fjellanlegg. I svaret blir det blant annet pekt på at departementet ikke er kjent med at det er krav til garasjer for kvarter.

«Forsvarsdepartementets vurdering er at med en utvidelse av antall garasjeplasser vil prosjektet gå ut over det omfang Stortinget har besluttet for igangsetting. Videre er det behov for midlene i øvrige prosjekter med kostnadsøkninger. FD vil ikke utvide prosjektet med flere garasjeplasser i fjell», lyder konklusjonen.

Ifølge Forsvarsbyggs beregninger vil det koste om lag 10 millioner kroner å øke antallet parkeringsplasser fra 72 til 142.

- Departementets svar handler om prioriteringer og hva det totalt sett skal brukes penger på. Det må vi ta til etterretning. Vi har sjekket ut saken og fått tilbakemelding. Nå ferdigstiller vi oppdraget om å etablere 72 parkeringsplasser i fjellanlegget, sier seksjonssjef Erik-Anders Helin i Forsvarsbygg.

Powered by Labrador CMS