GJØR DET GODT: Ordfører Gunda Johansen synes det er gledelig at Balsfjord greier å drive kostnadseffektivt når det kommer til helse og omsorg. Her under åpninga av omsorgsboligene i Nordkjosbotn tidligere i sommer. Foto: Ivar Løvland
GJØR DET GODT: Ordfører Gunda Johansen synes det er gledelig at Balsfjord greier å drive kostnadseffektivt når det kommer til helse og omsorg. Her under åpninga av omsorgsboligene i Nordkjosbotn tidligere i sommer. Foto: Ivar Løvland

Balsfjord kommer knallgodt ut i helse- og omsorgsundersøkelse

BALSFJORD: For første gang er det blitt utarbeidet analyser som kobler kvalitet og kostnader i kommunenorges helse- og omsorgstjenester. 32 kommuner får toppscore, blant annet Balsfjord.

Publisert Sist oppdatert

NHO Service og Handel har i samarbeid med selskapet Ny Analyse gjort en grundig analyse av norske kommuners pengebruk, og kobla med det som finnes av relevante målinger av kvalitet innen helse og omsorg. Analysen har de kalt Kvalitet19, og de har kåret 32 vinnerkommuner som utmerker seg sammenlignet med øvrige kommuner i samme KOSTRA-gruppe. Blant kommunene som skiller seg ut, er Balsfjord.

Toppscore

Det som Ny Analyse og NHO Service og Handel har gjort, er å beregne kvalitets- og effektivitetsscore for alle kommuner med tilgjengelige tall på kvalitet og kostnader innen helse og omsorg. Totalt er 190 kommuner analysert. 32 kommuner kommer da ut som Kvalitet19-vinnere. Dette er definert som 100 av 100 mulige i score, sammenlignet med andre kommuner det er naturlig å sammenligne seg med. Det er ingen andre Troms-kommuner på lista. Andre kommuner som scorer høyt og som kan sammenlignes med Balsfjord, er Nome, Bømlo og Nordre Land.

- Mange som er opptatt av helse og velferd, slik som pasienter, politikere, offentlige og private institusjon, har lenge vært interessert i å se om det går an å vurdere både kvalitet og kostnadseffektivitet. FAFO har også etterlyst dette. Innen helse og omsorg er begge deler ekstremt viktig - kvalitet for pasient og pårørende, pris for politikere og borgere forøvrig, ettersom vi som samfunn bruker svært store summer på dette området, og vi vet at det bare kommer til å øke på fremover, med flere eldre blant oss, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel.

Driver kostnadseffektivt

Ordfører i Balsfjord kommune, Gunda Johansen, synes det er gledelig å høre at Balsfjord kommune kommer såpass godt ut.

- Det var veldig gledelige nyheter, det bekrefter at vi driver kostnadseffektivt, og at vi bruker pengene på en god måte. Her ser vi at man får mye igjen for hver krone man bevilger til denne sektoren, sier Johansen fornøyd.

Hun synes det er fint å få en bekreftelse på at man i Balsfjord klarer å gi gode tjenester med de midlene som er til rådighet. Hun mener det er god grunn til å takke ledere og medarbeidere i kommunens helsesektor for dette.

- Det viser at vi har gode ledere og gode medarbeidere som finner løsninger som gjør at vi klarer utnytte midlene vi har på en best mulig måte, slår hun fast.

Kvalitetsmålinger

Noe av det som er lagt til grunn i analysen er for eksempel andel sykehjemsbeboere som har fått kartlagt sin ernæringsstatus det siste året, antall legetimer per sykehjemsbeboer per uke og andel hjemmeboende med kognitiv svikt som mottar dagaktivitetstilbud, blant annet.

Kjøp av tjenester

Analysen viser at flertallet av kommuner som gjør det godt, har et utstrakt samarbeid med private aktører, og kjøper tjenester fra disse. Kun fire av de 32 beste kommunene leverer god kvalitet med nesten kun egne, kommunale leverandører.

- Vi kjøper veldig lite tjenester. Så med den viten jeg har, så vil jeg tro vi er blant de som kjøper lite. Det viser at å kjøpe privat ikke nødvendigvis er det mest kostnadseffektive, sier Ordfører Gunda Johansen.

Powered by Labrador CMS