FORSLAG: Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Unni Merete Gifstad. Foto: Statens vegvesen
FORSLAG: Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Unni Merete Gifstad. Foto: Statens vegvesen

Anbefaler forbedring av E8 – deretter kan det komme en helt ny veg fra Tromsø til Målselv

BALSFJORD/MÅLSELV: Statens vegvesen anbefaler på langt sikt bygging av en helt ny veg mellom Tromsø og Målselv. Den vil gå fra området Øvre Rossvoll og vil gi ei reisetid på en time fra Målselv til Tromsø.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er et forslag på lang sikt, det må jeg understreke, men det er dette vi anbefaler, sier avdelingsdirektør Unni Merete Gifstad i Statens vegvesen sin avdeling transport og samfunn.

Det er i den nye konseptvalgutredninga fra Statens vegvesen at forslaget kommer fram. Vegvesenet har kjørt en prosess på dette i to år, der både ordførere, politikere ellers, næringsliv og andre aktører har vært involvert.

I forslaget som Statens vegvesen presenterte tirsdag går det fram at den nye innfartsveien sørfra til Tromsø vil starte om lag ved Øvre Rossvoll. Derfra tenkes det bru over Målselva, over Lian ved Storjorda og ut Aursfjorden, tunell ned mot Lanes i Nordfjorden og bru over Nordfjorden til området mellom Berg og Mestervik. Deretter tenkes veien rundt dagens trase over til Malangseidet og med bru over til Selnes. Reisetida fra Målselv til tromsø vil kortes ned til om lag en time.

– Vi har funnet et fint sted for bru der, ved et sted som heter Enigheta. Det navnet synes vi passer bra, sier avdelingsdirektør Unni Merete Gifstad i Statens vegvesen.

Ikke første 20 år

Dette er konsept 5 i det utredningsarbeidet de har jobbet med, og prislappen for hele prosjektet med tilførselsveier er kostnadsberegnet til 9,1 milliarder kroner. En konseptvalgutredning har normalt et perspektiv på 40 år

– Dette er nok derfor ikke gjennomførbart de første 20 årene, men samtidig kan slike prosjekt gå raskere noen ganger, slik som ved Hålogalandsutredninga. Uansett er dette en overordnet plan som vi har presentert som den vi vil gå for, sier Gifstad.

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Unni Merete Gifstad.

Regjeringa beslutter

Beregninger viser også at vegen sørover er samfunnsøkonomisk lønnsom, med en netto nytteverdi på 210 millioner kroner. Konseptvalgutredningen er utført på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Den er nå oversendt departementet, som vurderer om den skal kvalitetssikres eksternt og sendes på høring. Til slutt er det regjeringa som beslutter konseptvalg.

Prioriterer E8

Før den blir realitet vil ei oppgradering av dagens E6/E8 bli gjort. Der er innfartsveien fra Sørbotn til Laukslett kommet klart lengst og snart anleggsklar. Deretter vil ei utbedring av den halvannen kilometer lange strekninga fra Nordkjosbotn til Jernberg stå for tur. Ei strekning oppsittere har ventet på i 20 år etter at nyvegen fra Jernberg til Laksvatn var ferdig høsten 2000. Da gjensto bare den siste biten inn til Nordkjosbotn.

Nå har Statens vegvesen også denne inne i sine planer, men her må prosjektet inn i Nasjonal transportplan (NTP). Neste rullering i NTP for perioden 2022-2033 skjer neste år.

– Vi har en overordnet plan fra oss som fagetat klar. Neste steg er at den skal politisk behandles, og deretter vil reguleringsplaner komme på plass. Dette er et «flaskehalstiltak», og vi har en ide hvordan dette skal løses, sier avdelingsdirektør Unni Merete Gifstad i Statens vegvesen.

2 milliarder

Alle de nye planene vil gi bedre nærmiljø for de som bor langs vegen, og god og forutsigbar framkommelighet for privatbilister og næringstransport

– Forbedring av E8 ved Nordkjosbotn og gjennom Ramfjorden vil gjøre det tryggere både å ferdes på vegen, og bo langs den. Ved å legge vegen utenom bebyggelse, blir det mindre støv og støy for de som bor der. Det er også viktig at framkommeligheten for næringstransporten blir bedre, understreker Gifstad.

Totalt vil Sørbotn-Laukslett og Nordkjosbotn-Jernberg koste om lag 2 milliarder kroner å utbedre.

Powered by Labrador CMS