Ja til reklamefrie tobakkspakker

«Innskjerpinga av «røykeloven» har bidratt til den nedgangen i andelen røykere vi har sett de senere år, og i forlengelsen av det ser vi det nå som helt naturlig at standardiserte, reklamefrie tobakkspakninger blir neste steg på veien mot å skape den første røykfrie generasjon»

Publisert Sist oppdatert

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

• I dag, 31. mai, markeres verdens tobakksfrie dag. Budskapet fra både den norske regjeringa og Verdens helseorganisasjon på denne dagen i år er at vi i framtida skal ha standardiserte, reklamefrie tobakkspakninger, og det er et initiativ vi støtter. Australia, Storbritannia, Irland og Frankrike har allerede innført slike reklamefrie tobakkspakninger, og tobakksindustrien har så langt ikke kommet noen vei med sine rettslige skritt for å forsøke å stoppe standardiseringa. I dag vil også Verdens helseorganisasjon presentere en ny rapport om slike pakninger, og basert på erfaringene fra landene som har innført reklamefrie pakninger er tendensen klar. Standardiserte pakninger gjør tobakksvarer mindre attraktiv og begrenser bruken av tobakk. Derfor bør også Norge avskaffe tobakkspakken som reklameplakat så snart som mulig.

• Andelen røykere i den norske befolkninga har gått jevnt nedover i de senere år. Nå er det ca. 14 prosent av den samlede befolkninga mellom 16 og 74 år som røyker her til lands, og det er om lag seks prosent mindre enn for 10 år siden. I Troms er det om lag 15 prosent som røyker, men både i vårt fylke og landet for øvrig er det en klar tendens til at andelen unge røykere går ned. I aldersgruppa 15–24 år er det i dag bare fem prosent som røyker, men i motsetning til i andre europeiske land, er tendensen at mange unge her på berget begynner med snus istedenfor røyk. Tobakksprodusentene har da også gjort sitt for å fremme snusbruk, og her har det vært utvist stor kreativitet både når det gjelder smakstilsetninger og pakningsdesign for å friste ungdom til å prøve den røykfrie tobakksvaren.

• Diskusjoner om tobakk og tobakksvaner har en tendens til å handle om enkeltmenneskets ansvar for egen helse og rett til å bruke et lovlig omsatt produkt som man vil, satt opp mot formynderstatens hang til å regulere og moralisere. Dette så vi ikke minst da tobakkskadeloven i 2004 ble utvidet med et forbud mot røyking på serveringssteder og andre offentlige steder. Ettertida har imidlertid vist at dette forbudet var helt riktig, og i dag er det vel de færreste som ønsker seg tilbake til den tida da røyken hang tykk på puber og i andre offentlige lokaler. Det er heller neppe tvil om at innskjerpinga av «røykeloven» har bidratt til den nedgangen i andelen røykere vi har sett de senere år, og i forlengelsen av det ser vi det nå som helt naturlig at standardiserte, reklamefrie tobakkspakninger blir neste steg på veien mot å skape den første røykfrie generasjon.

• Ett annet, og langt mer drastisk forslag i kampen mot tobakksskader, er å forby salg av snus og røyk til alle født etter år 2000. Dette har Den norske legeforening foreslått, og i går gjenga Aftenposten en undersøkelse som viser at 6 av 10 nordmenn over 18 år er positiv til et slikt forslag. Legeforeningens president, Marit Hermansen, argumenterer med at et slikt forbud vil være et konkret tiltak for å nå målet om en tobakksfri generasjon, men politisk er det nok fortsatt en vei å gå før det blir spiselig. Verken Høyres helseminister Bent Høie eller Arbeiderpartiets helsepolitiske talsperson Torgeir Michaelsen støtter forslaget, men det er uansett interessant at det blir brakt på bane, og at en såpass stor andel av befolkninga ser ut til å støtte det. For basert på tidligere erfaring både hva angår tobakksregulering og andre ting, vet vi at opinionskverna maler sakte. Og at det som virker for drastisk på ett tidspunkt, fort kan være politikk om få år når tanken og intensjonen har fått litt tid til å feste seg.

• Men enn så lenge tror vi at reklamefrie tobakkspakker er et fornuftig mellomsteg på vei til et tobakksfritt samfunn. I Europa har tobakken vært en naturlig del av samfunnslivet siden Sir Walter Raleigh brakte den hit på 1500-tallet, men alt tyder på at dens kår som legalt og sosialt akseptert nytelsesmiddel stadig blir innsnevret i vår del av verden. I alle fall den rykende varianten, og på Verdens tobakksfrie dag 2016 er det mange gode grunner til å glede seg over det.

Delta i debatten
Send inn din ytring på e-post til redaksjonen@nye-troms.no

Powered by Labrador CMS