Djevelen er i detaljene

Foto: Kari Anne Skoglund
Foto: Kari Anne Skoglund

smådjevlene vi nå ser i målselvbudsjettet er kommet for å bli. Spørsmålet er bare hvem politikerne vil at de skal ramme

Publisert Sist oppdatert

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

Om ei drøy uke skal kommunestyrene i de tre Nye Troms-kommunene vedta årsbudsjettet for neste år og en økonomiplan for de tre påfølgende årene. Det skal de gjøre på bakgrunn av ei innstiling fra sine respektive formannskap, ei innstilling som ble vedtatt for knapt to uker siden. Denne innstillinga er da politisk forankret i et flertall i kommunestyret, og vi vet av erfaring at det endelige vedtaket i kommunestyret i store trekk vil bli som innstillinga fra formannskapet. Men enkeltheter kan bli forandret, og særlig i Målselv har formannskapsinnstillinga utløst mye turbulens om enkeltheter som kommunestyret må forholde seg til. Det er ikke så rart, for man kutter rett og slett ikke nesten 16,5 driftsmillioner uten at det merkes. Men noen enkeltheter bør målselvpolitikerne merke seg reaksjonene på. Og gjøre det de kan for å finne alternativ til.

Det er ingen tvil om at det er Bardu som har den minst smertefulle økonomisituasjonen av de tre kommunene våre. Økte kraftinntekter og generelt forutsigbare rammevilkår gir bardupolitikerne et betydelig større økonomisk handlingsrom enn det deres artsfrender i Målselv og Balsfjord kan skilte med, og det sågar uten innkreving av eiendomsskatt for boliger og fritidseiendommer. Kommunen har allerede budsjettert med bygging av en ny skole på Setermoen til 265 millioner, og i formannskapet ble det også enighet om å se på muligheten for å bygge ut Barduhallen parallelt med skolebygginga. Vi har ingen problemer med å se at dette kan være fornuftig, men problemstillinga illustrer at bardupolitikerne ved denne korsveien forholder seg til budsjetteringsutfordringer av en helt annen karakter enn politikerne i kommunene litt lenger nord langs E6.

I Balsfjord ser det ut til at den eksisterende skolestrukturen overlever også denne budsjettrunden. Rådmannens forslag om å legge ned Malangseidet skole, og flytte elevene derfra til Sand, ble trukket allerede før det kom til realitetsbehandling i formannskapet, og det var i grunnen like greit. For rådmannens forslag ble satt på sakskartet uten obligatorisk brukerinvolvering og høringsrunde, og så kan man jo i ettertid saktens lure på hvordan noe slikt kan skje. For alle vet hvilke motkrefter som vekkes til live når en skole blir foreslått nedlagt, og da blir det rett og slett for dumt når et nedleggingsforslag kan komme på sakskartet uten at den administrative ledelsen har tatt seg bryet med å sjekke at formalitetene er i orden. For øvrig forløp formannskapets budsjettmøte uten nevneverdig uro og store konfliktsaker, vi vil da anta at dette borger for et endelig økonomivedtak i tråd med innstillinga. Men det betyr ikke at den økonomiske horisonten er skyfri i kommunen. For vi vet at det over tid har vært mye turbulens knyttet til en hardt presset pleietjeneste ved Balsfjord bo- og servicesenter. Og vi aner også at det kommer til å bli innbyggerreaksjoner når den forhatte eiendomsskatten på boligeiendommer skal fastsettes ut fra formuesverdi fra 2020.

Men i Målselv er de akutte utfordringene av en helt annen karakter, og her legger formannskapet fram et forslag som innebærer et samlet nedtrekk på 16,491 millioner på den kommunale drifta. Samarbeidskameratene i Ap og Høyre har da greid å finne rom for ei høyst nødvendig bygging av nye gymfasiliteter på Olsborg skole, men budsjettbalansen betinges av rammekutt som skjærer langt inn til beinet på det etablerte tjenestetilbudet. I dette finner vi enkeltheter som vil ramme og opprøre mange, og aller verst blir konsekvensene innen pleie, omsorg og helse. Hvordan man skal greie å gi et akseptabelt tilbud til alle pleie- og omsorgstrengende i kommunen innenfor rammene av et kutt på over 3,3 millioner gjenstår å se, og i dagens avis kan vi også lese at kuttene i helsesektoren kan føre til at kommunen blir uten kreftsykepleiere og en etablert praksis med lokalgitt cellegift til kreftrammede. I tillegg vil også barnevernet og andre tjenester for utsatte grupper bli kuttrammet, og etter vårt syn ligger de største detaljdjevlene i målselvbudsjettet her. For politikerne bør strekke seg langt for å skjerme de svakeste gruppene, og derfor forventer vi kommunestyredebatt om disse kuttforslagene. Satt opp mot fortsatt gratis aktivitetstilbud til ungdom gjennom BUA, videre femårsfritak fra eiendomsskatt på nybygde boliger og andre enkeltheter som formannskapet ønsker å prioritere. Men som ikke er lovpålagt. Kanskje kan denne debatten føre til at noen enkeltheter blir omgjort, men det store bildet forblir det samme. Og det bildet forteller oss at de smådjevlene vi nå ser i målselvbudsjettet er kommet for å bli. Spørsmålet er bare hvem politikerne vil at de skal ramme.

Delta i debatten
Send inn din ytring på e-post til redaksjonen@nye-troms.no

Powered by Labrador CMS