Bød på en konsert med historisk sus
To jubilanter slo seg sammen til én og bød på mye god mannskorsang i helga. Freidig mannskor og Mellembygd mannskor markerte både 190 år siden oppstart og opphør av korona med konsert i Bardu og i Målselv.
Korsang appellerer til mange, og lørdag var det trolig ei blanding av kulturhungrige og folk som var nysgjerrige på den nye kulturarenaen i bygda. Og blant disse selvsagt korinteresserte.
«I 190 ut av koronaen» hadde de to mannskorene fra henholdsvis Bardu og Mellombygd kalt vårens musikalske og mannssterke samarbeid. Dette kom i stand som et resultat av at Mellembygd mannskor ikke fikk feiret sitt 90-årsjubileum i 2020 på grunn av pandemien, mens det i år er 100 år siden koret Bardu ble stiftet.
Korinteresserte
Konsertlokalet var nytt og fint, med store vinduer og mye lys. Stolene var ikke av de mest komfortable, men fra et flerbruksperspektiv er disse åpenbart enkle å flytte på og oppbevare.
Blant gjestene på de forreste publikumsrekkene var det flere som etter samtalen å dømme hadde personlig interesse for og erfaring med korvirksomhet. I ventetida mens publikum fant plassene sine, fikk avismedarbeideren av den grunn god underholdning av å «smuglytte» til røverhistorier med koristisk tilsnitt fra dem på raden bak. Uten at de skal gjengis på trykk eller nett.
Med kor i familien
På fremste rad satt også Bodil Nyhus som seg hør og bør, i medbrakt stol med hjul. Hennes far var nemlig med og stiftet Freidig mannskor en sen høstdag i 1922, og det er hennes sønn som i dag har den musikalske ledelsen for samme kor og har hatt det siden 2004. I en tiårsperiode har også hun selv vært dirigent, og hun var naturligvis spent på å høre "guttene sine" lørdag, som historiens første korkonsert i Bardu skole og kulturarena.
– Dette var mye bedre enn på Setertun. Der er jeg avhengig av å ha noen å bære meg i rullestolen først opp trappene fra inngangen og til 2. etasje, og så ned i salen, forteller hun.
Gamle kjente
Konserten startet med «Sangerhilsen» av Sigvald Skavland framført av alle, før de 20 sangerne i Freidig mannskor tok over podiet alene.
De hadde børstet støvet av gammelt stoff fra tidligere tider i koret, men hadde også noe av nyere dato. Her var det nok generelt sett det kjente stoffet som kom ut med mest selvtillit og trygghet.
Koristene Lennart Strømseng og Odd-Helge Utby fra henholdsvis Freidig og Mellembygd, var konferansierer under konserten. De to kunne opplyse at de hadde kjent hverandre siden ungdomsårene, da de samtidig gikk på videregående skole på Setermoen.
De to herrene bød på en rekke faktaopplysninger om de ulike numrene, og mange av anekdotene førte til muntrasjon blant både de nær 50 sangerne og publikum.
Tonesatt dikt
Av bardukoret ble det blant annet presentert et par svenske sanger og en hymne til Finland på finsk. De var innom USA og Billy Joel sin «Lullaby», der Egil Nyhus akkomagnerte på piano. Dette var stemningsfullt og vakkert. Et nydelig stykke var også «Vårsong», som etter sigende er en klassiker for svenske mannskor, der resultatet var presist, dynamisk og godt samsunget.
Koret kunne også skilte med ei urframføring av dikter Ole Jakob Olsen sin lyriske "Ei helsing til fjellet", tonesatt av han sjøl og smakfullt tilrettelagt for koret av Eivnd Valnes og Egil Nyhus.
– Det var veldig fint, et flott arrangement, sa æresgjest og forfatter fornøyd, der han satt på første rad.
Målselv fulgte opp
Tonesatte dikt ble det også fra de 28 karene fra Mellembygd, under musikalsk ledelse av Christoph Rotfuchs. I likhet med bardukoristene bød de på smakebiter fra korets musikalske historie, der flere av numrene har vært med siden den spede begynnelse.
Mellembygd slapp til flere solister i sitt sett, og bød på nasjonalromantikk samt en god dose lokale og stemningsfulle naturskildringer, som «Innme Skjærbekktjønna» og «Ved tjernet». Av fremmespråk vartet de opp med en sang på islandsk, og på «Vaggvisa från Kentucky» ble banjodelen "spilt" av tenorene.
De avsluttet avdelinga si med en heidundrende versjon av «Alexander's Ragtime Band», i et avansert arrangement med musikalske og verbale krumspring i alle retninger og som var meget underholdende.
Trivelig samarbeid
Som sine forgjengere la også målselvkoret seg på ei linje der de ble akkompagnert på piano av sin dirigent kun på ett av numrene. Resten var a capella, som det heter, når sang framføres uten følge av musikk, noe som er i tråd med god kortradisjon.
Leder for Mellembygd mannskor, Gudmund Forseth, takket Kjetil Bjørnsen, som er leder i Freidig mannskor, for samarbeidet, og leste samtidig nedtegnelser fra en heisatur fra et stykke tilbake i tid. Uten å gå i detaljer var de åpenbart alt annet enn festbremser, koristene i gamle dager, når de la ut på tur i lag. Og uten å røpe for mye, inneholdt koffertene neppe kun sangerluer og noter alene.
Storstilet avslutning
Til slutt framførte det store felleskoret tre numre. Først ut to nasjonalromantiske perler; «Norske fjell» og «Når fjordene blåner», der sistnevnte ifølge konferansier var stor i kormiljøet i USA blant utvandrede nordmenn.
Den to timers lange konserten ble avsluttet med det dramatiske stykket «Landkjenning».
I utgangspunktet ønsket Edvard Grieg og Bjørnstjerne Bjørnson å skrive en opera i lag. De kom så langt som til tre deler, der denne, opus 31, er den ene av dem. Og det ble ei mektig, gåsehudframkallende og verdig avslutning på jubileumskonserten til de to korene, som forhåpentligvis ikke har samarbeidet musikalsk for siste gang.