Mange ladestasjoner per elbil i Bardu, Målselv og Balsfjord:
Gode muligheter for å få ladet batteriene lokalt
Indre Troms har 44 allment tilgjengelige ladestasjoner for elbiler. Fordelt på antall elbiler, så er dette relativt mye.
Ny statistikk fra databasen Nobil viser at det finnes drøyt 13.000 offentlige ladestasjoner over det ganske land, per 1. november i år. Av disse finnes 18 i både Bardu og Balsfjord kommuner, mens Målselv har åtte ladepunkter.
Én stasjon per 14 elbiler i Norge
Vi kan med disse tallene på bordet finne ut hvilke kommuner som har flest stasjoner per elbil registrert i kommunen. På landsbasis er det totalt 193.243 elbiler ved årets inngang, og dette gir 14,4 elbiler per ladestasjon i Norge.
I Bardu kommune er det registrert 35 elbiler, og dette blir da 1,9 elbiler per offentlige ladestasjon. I Balsfjord kommune finnes det 68 elbiler, og dette blir 3,8 elbiler per stasjon. Så har vi Målselv, der de 36 elbilene har åtte stasjoner å dele på. Det gir 4,5 per elbil.
I Troms er det Lavangen kommune som har flest stasjoner i forhold til antall elbiler, med 1,1 elbiler for hver stasjon.
«Lade-Toppen»
Det er naturligvis store variasjoner i Kommune-Norge på dette feltet. Noen kommuner har faktisk flere stasjoner enn elbiler. Dette er da typisk gjennomfartskommuner. Øverst i Norge finner vi Namsskogan i Trøndelag, som kuriøst nok har 14 stasjoner, og én elbil. I andre enden finner vi vesle Finnøy kommune i Rogaland, som har tre stasjoner på 390 elbiler. Det gir 130 elbiler per ladestasjon.
Det understrekes fra Nobil at antall ladepunkter ikke nødvendigvis er det samme som antall lademuligheter per stasjon.
På denne landsoversikten finner vi Bardu på 64. plass blant de 346 kommunene som har registrert ladestasjoner. Det er altså 76 kommuner som ikke har ladepunkter, ifølge databasen. Balsfjord er nummer 113 på denne listen, og Målselv nummer 127.
Elbilforeningen ikke fornøyd
Antall ladestasjoner øker ikke i takt med antall elbiler som ruller ut av bilforretningene. Norsk Elbilforening er ikke spesielt fornøyd med utviklingen.
- Vi synes utviklingen henger etter. Spesielt på hurtiglading opplever elbilister stadig mer kø, sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening.
- Vi mangler et helhetlig hurtigladenettverk i Norge, for rammevilkårene gjør det lite økonomisk lønnsomt å drifte hurtigladere i distriktene. Private ladeoperatører står klare til å bygge ut, men venter på klarsignal fra staten, poengterer hun.
Spesielt i byer mener Berge at kommunene må ta mer ansvar.
- Kommunene har et særskilt ansvar for offentlige normalladeladepunkt. Det er særlig viktig der folk har dårlig tilgang til egen parkeringsplass med lading, understreker hun.