Lokale reiselivsaktører samles:

WORKSHOPS: Underveis i opplegget delte aktørene seg opp i flere grupper for å diskutere og drøfte innhold i prosjektet. Stemningen og engasjementet var utelukkende positivt hos aktørene. Fra venstre: Janne Langnes (Høgtun Kulturklynge), Trond Øverås (Nordnorsk reiseliv), Jon-Erlend Alstad (Best Arctic), Kristin Nymo (Bardufoss hotell) og Ragnhild Furebotten (ordførerkandidat i Målselv) Foto: Øyvind Ludvigsen
WORKSHOPS: Underveis i opplegget delte aktørene seg opp i flere grupper for å diskutere og drøfte innhold i prosjektet. Stemningen og engasjementet var utelukkende positivt hos aktørene. Fra venstre: Janne Langnes (Høgtun Kulturklynge), Trond Øverås (Nordnorsk reiseliv), Jon-Erlend Alstad (Best Arctic), Kristin Nymo (Bardufoss hotell) og Ragnhild Furebotten (ordførerkandidat i Målselv) Foto: Øyvind Ludvigsen

– Forbereder en helt ny storsatsing

Torsdag var Kristin og Thorbjørn Nymo vertskap for lokale og eksterne reiselivs aktører på Bardufoss Hotell. Her ble det holdt møte og workshops i forberedelsene av satsing på et større utviklingsprosjekt.

Publisert Sist oppdatert

Et av møterommene ved Bardufoss Hotell var fylt opp med Troms-baserte aktører i reiselivsbransjen, torsdag. Her ble ideer luftet og diskutert av de forskjellige bedriftene både fra Tromsø og Midt-Troms. Målet er å komme i gang med et større utviklingsprosjekt for å forbedre turisttilbudene i hele Troms. Initiativet kommer fra de private aktørene selv, og potensialet ser ut til å engasjere samtlige oppmøtte på hotellet.

Hop on – hop off

Eier av hotellet, Thorbjørn Nymo, snakker begeistret om hvilke muligheter som ligger i utviklingsprosjektet. Hovedpoenget er å skape vinterturisme, hvor det lokale reiselivet forbereder en stor satsing.

– Bardufoss melder seg på vinterturisme i Troms på en helt ny måte, konstaterer Nymo.

Gjennom et samarbeid med distributører som for eksempel Best Arctic og Bussring, ser man potensial i å utvikle produkter som "Arctic routes" sammen med lokale reiselivsaktører. Kanskje noe lignende som konseptet "Hop on – Hop off", antyder Nymo. Disse samtalene bidrar i hvert fall til nytenkning og gir rom for pakkeopplevelser for turister som kommer til Troms.

Har vokst ekstremt

Daglig leder i Best Arctic, Jon-Erlend Alstad, er også veldig optimistisk angående mulighetene som ligger i dette utviklingsprosjektet. Med 58.000 gjester hos Best Arctic i fjor, deler han erfaringer og ideer til hvordan man kan spre vinterturismen mer utenfor Tromsø.

– Tromsø begynner å bli full, og da er spørsmålet: "Kan man få til å spre den trafikken utenfor Tromsø?". Da har vi sett for oss Bardufoss som en destinasjon. Spesielt fordi vi har Arctic Route, et transportnettverk som binder sammen destinasjoner vinter og sommer, forteller han.

– Da må vi jobbe med næringen her for å skape det vi kaller for «Reason to travel», hvorfor skal folk sette seg på bussen fra Tromsø og dra til Bardufoss. Da burde det være opplevelser, kanskje basert på nordlyset som er en av de største grunnene til at folk kommer til Nord-Norge, konkluderer han.

Livet og kulturen

Nordlyset er kanskje det største trekkplasteret for vinterturistene, men Alstad opplever at folk er genuint interessert i livet og kulturen i Nord-Norge. Han ser potensial både i kulturen på innlandet, men også i opplevelser som man ikke finner i Tromsø. For eksempel produktet, "Howling with the wolves", i Polar Park hvor man uler med ulvene under nordlyshimmelen.

Han legger til at Tromsø hadde omkring 350.000 utenlandske gjester i fjor, mens utsiktene for kommende vinter ser ut til å ville vokse videre. Da er det ønskelig å se på muligheten til å bygge Bardufoss og Indre Troms som en komplementær destinasjon til Tromsø.

Et stort steg

Alstad lot seg også begeistre over engasjementet rundt et nytt element til reiselivet i form av opplevelser om kultur og historie. Før Nye Troms ankomst hørte han noe fra ordførerkandidat, Ragnhild Furebotten, som han likte veldig godt.

– Vi vil trekke fram at den kulturarven og kapasiteten som er i Målselv, både på formidling, utøvere, frivillighet og det profesjonelle, den er ganske så spesiell. Den er ikke så sterkt til stede ellers i landet, så vi har en ganske heftig ressurs i vår kommune som blir spennende å se sammen med dette. Så jeg er veldig begeistret for at de i litt større skala har klart å forene noen tanker om møtet med reiselivsbransjen og kulturbransjen, forteller Furebotten.

I likhet med de andre oppmøtte har hun også tro på potensialet som ligger i et samarbeid og utviklingsprosjekt. Det gir muligheter for sysselsetting og verdiskaping for Målselv og Midt-Troms, og kan gi god effekt på turismen i området.

– Jeg tror det her er en kjempemulighet, og den skal vi gripe med begge armer. Det her er utvikling, og man skal få kjørt sammen de kapasitetene man har for å utvikle det særpreget vi er og som vi har, slår hun fast.

Powered by Labrador CMS