FORSKJELL PÅ KVALITETEN: Ikke alle pærer gir like godt lys, viser testen utført av NAFs søsterorganisasjon FDM. (Foto: FDM)
FORSKJELL PÅ KVALITETEN: Ikke alle pærer gir like godt lys, viser testen utført av NAFs søsterorganisasjon FDM. (Foto: FDM)

Ikke spar på lyspærekvaliteten

En ny test av hovedlyspærer til biler viser at det skiller hele 38 meter i lyslengden fra den beste til den dårligste pæren.

Publisert Sist oppdatert

Forskjellen gjør at man ser en hindring nesten 2,5 sekund senere i en hastighet på 60 km/t.

– Mange kjører rundt med dårlig lys uten å være klar over det. Det er ikke bra for sikkerheten på veien, sier Andreas Handeland, rådgiver i NAF.

Det er NAFs danske søsterorganisasjon FDM som har utført undersøkelsen og testet 22 hovedlyspærer til bil. Lyspærene som er testet er av typen H7 som er vanlig på biler i dag, selv om både xenon og LED blir mer og mer utbredt.

– Spesielt i vinterhalvåret kan man nesten ikke få godt nok lys. Du kan oppnå mye ved å bruke pærer av god kvalitet. Testen viser at kostbare lyspærer fra kjente produsenter holder mål der mange billige modeller faller igjennom, sier Handeland.

Lyspærene likner på hver­andre, selv om forskjellene i lysstyrke er opp mot hundre prosent.

I testen oppnår Philips Xtreme Visjon +100 best resultat, med en lyslengde på 103 meter. Tett etter kommer Philips Vision Plus +60 og Osram Night Breaker +90.

Den dårligste og billigste pæren kommer fra Raze. Den lyser bare 65 meter. Mekonomens «Billampa» er også blant de dårligste, sammen med Biolight Super White Xenon.

– Dårlig produserte pærer kan gi lys som blender møtende trafikanter. Spesielt i mørket og i dårlige værforhold er kvaliteten veldig viktig. Gode lyspærer kan redde liv, ifølge Handeland.

En vanlig halogenlyspære er konstruert for å holde ca. 550 timer, mens de beste i testen, Philips og Osram opererer med henholdsvis 450 og 250 timer.

Powered by Labrador CMS