SATSER: Radio Bardufoss? eier og primus motor Jan Johnsen tror bunnivået ble nådd i fjor, og at ting fra nå av kommer til bedre seg for bransjen. Det har gjort at selskapet har fått ny giv for å satse på radio også i framtida. Foto: Privat
SATSER: Radio Bardufoss? eier og primus motor Jan Johnsen tror bunnivået ble nådd i fjor, og at ting fra nå av kommer til bedre seg for bransjen. Det har gjort at selskapet har fått ny giv for å satse på radio også i framtida. Foto: Privat

Satser på framtidas radio

MÅLSELV: Radio Bardufoss AS har de siste årene hatt gjentakende røde regnskapstall. Jan Johnsen tror bunnen ble nådd i fjor, og at lokal radiobransje endelig er på tur opp igjen etter noen tøffe år preget av usikkerhet.

Publisert Sist oppdatert

Radio Bardufoss AS har holdt det gående med sendinger på FM 103,8 siden jula 1988. Etter en tøff periode de siste årene, preget av usikre framtidsutsikter i den lokale radiobransjen, står nå Jan Johnsen klar til å ta steget inn i radioframtida. De har fått konsesjon og bygger ut til DAB+, samtidig som de beholder sine sendinger på FM-båndet i første omgang fram til 2022, samt tilbyr lyttere sendinger over nettet. Johnsen sier avklaringa som kom fra politikerne i fjor sommer har vært med på å gi dem ny glød og ønske om å satse på radio også inn i framtida.

– Vi er den radioen med best lyttertall i Nord-Norge, med mellom 3000 og 5000 daglige lyttere. Vi er på den måten en viktig del av det lokale media, og det ser vi spesielt på reklamesida. Før måtte vi ringe rundt og selge reklame, nå ringer bedriftene til oss, og det er nytt, sier Johnsen, som både er daglig leder og styreleder i selskapet.

Forsvaret bidrar til at det ofte kommer nye mennesker til Bardufoss, og Johnsen tror nærradioen hjelper til med å holde nye innflyttere oppdatert på hva som foregår i lokalmiljøet. Og hvilke vare-, tjeneste- og kulturtilbud man finner på Bardufoss og Midt-Troms, samt annen nyttig informasjon.

Ung lytterprofil

Radio Bardufoss har flest lyttere blant de under 40 år, og Johnsen sier de tilpasser sendingene etter det, Gjennom blant annet å primært velge en moderne musikkprofil – samt de gode gamle hitsene fra 70-, 80-, 90- og 2000-årene.

Nærradioen i Målselv har valgt å videreføre sine populære sendinger med radiobingo som har vært en tradisjon gjennom alle år, for å ivareta totalprofilen.

– Det er flest eldre som spiller, og selv om vi egentlig nesten går i null og ikke tjener noe særlig på bingoen, gjør vi gjerne dette for å kunne gi også den eldre aldersgruppa et tilbud, sier han.

Johnsen har ikke mye positivt og si om DAB+-utbygginga, som han anser for å være et særnorsk fenomen, ognoe som verken våre naboland eller andre nasjoner har kastet seg på i noe særlig grad.

– Men når politikerne har vedtatt at vi skal ha DAB+ i Norge, må vi bare hive oss med i utbyggingen vi også, sier Johnsen, og fortsetter:

– Fra neste år blir vi å finne både på DAB+, på FM og på internett. Om ikke lenge vil alle bilradioer være online på 4G, og da tror jeg mange vil velge å høre radio via nettet, ikke DAB. Vi ser lysere på framtida, vi satser mer, og i løpet av året håper jeg vi kommer på pluss-sida.

Powered by Labrador CMS