HISTORISK GRUNN: Her står hele klassen i Norges viktigste rom hvor Norge sin grunnlov ble skrevet. Foto: Privat

Morsom og lærerik klassetur

BALSFJORD: 9. klasse på Sand skole har vært på klassetur til Oslo. 22. november gikk turen nedover, og i løpet av oppholdet rakk de å besøke Stortinget, dra på utflukt til selveste Eidsvollbygninga og gjøre en masse annet spennende. Både sammen og i mindre grupper. Her er en rapport fra turen, ført i tastaturet av en av de deltakende elevene.

Publisert Sist oppdatert

Til tross for at vi hadde dratt hjemmefra i 6-tida på morgenen onsdag 22. november, var det langt på dag da vi steg av toget på Eidsvolls verk og måtte gå snaue to kilometer til Eidsvollsbygningen. Her ble vi møtt av en trivelig guide som het Fredrik. Han viste oss rundt og fortalte en del som vi visste fra før om eidsvollsmennene og Grunnloven, men han hadde mange spennende historier på lager som var nye for oss. Noe av det kuleste han fortalte oss, var at det fantes hemmelige ganger og trapper inni veggene gjennom hele bygget! Dette syntes klassen var kjempemorsomt og spennende, og da Fredrik spurte om vi hadde lyst til å gå gjennom veggen, fikk han et enstemmig jubelrop til svar. Før vi fikk telt til 3, hadde alle sammen forsvunnet bak en hemmelig dør i veggen. Gangene var smale med bratte trapper opp til loft og ned til kjeller.

– Dette er nesten som når ungene lekte gjemsel i Narnia-filmen, mente Maria Fagerhaug, og alle kunne si seg enig i at dette var kjempekult og nesten magisk.

Sightseeing, shopping og Starbucks

Siden flyet vårt hadde vært to timer forsinket, ble besøket på Eidsvoll kort. Men ingen var lei seg for at tida var inne for å dra til Oslo, for dette var kanskje høydepunktet for de fleste av oss. Etter å ha sjekket inn på hotellet og ordnet oss litt, var vi klare for å gå på byen for å shoppe. Vi delte oss inn i grupper siden ingen fikk lov til å gå alene. Opp og ned julepynta gater og inn og ut av travle kjøpesentre; det var spennende å være på egen hånd i storbyen! Etter en stund med shopping og utforsking av byen, fikk noen av elevene lyst på litt drikke. Så klart ble Starbucks førstevalget siden det er noe vi ikke har i nord.

– Når man endelig får tilgang til det, må man bare kjøpe det, mente Sara Nordli og tok en ny slurk av Starbucksen sin.

Etter en lang dag med gåing og mange inntrykk, var alle sammen klar for mat. Tolv sultne tenåringer satte til livs fem store pizzaer på Egon, før turen gikk tilbake til hotellet for å ta kveld.

Stortinget

Torsdag 23. november var det besøk på Stortinget som sto på programmet vårt. Etter å ha gått gjennom sikkerhetskontroll som på en flyplass, ble ytterklærne og sekkene våre låst inne i skap. Guiden vår, Lasse, viste seg å være veldig hyggelig og underholdende. På rundturen på Stortinget fortalte han morsomme historier om politikerne og pinlige situasjoner han selv hadde opplevd. Han hadde for eksempel opplevd å få kjeft foran en hel skoleklasse fordi han hadde tillatt dem å prøvesitte stolene i Stortingssalen. Stortingssalen var enda flottere enn hva vi hadde sett for oss. Blikkene våre vandret over både tak og vegger i beundring. Lasse kunne fortelle oss at den vakre lysekronen bare var en billig kopi fordi man hadde brukt opp pengene i budsjettet. Seinere har det vært vurdert å bytte den ut, men den har sin sjarm og henger der fortsatt. Den ene historien til Lasse forklarte også hvorfor man ikke får ha på seg jakker inne på Stortinget, og det var en historie som alle syntes var morsom og litt rar. For en god del år siden behandlet Stortinget en sak om atomvåpen. Noen demonstranter som var sterkt imot dette satt på galleriet under debatten og i jakkeermene hadde de gjemt to hvite duer. Når de følte tiden var inne, skulle de slippe duene fri som et symbol på fred, men den ene hadde dødd i jakkeermet. Den andre fløy og satte seg i lysekronen, og ingen klarte å fange den. Det endte med at dua ble skutt, men den falt ikke ned fra lysekronen, men ble hengende der og dryppe blod. Dette er den eneste gangen at Stortinget har avbrutt et møte. Etter denne hendelsen så har ingen lov til å ha på seg utejakke når de er inne i Stortingssalen.

Leke politiker

Etter omvisningen på Stortinget var det tid for å spille «Valget er Ditt – 2050», selve hovedmålet vårt på klasseturen. I grupper måtte vi velge ut politiske hovedområder som var viktige for oss. Så måtte vi presentere sakene for de andre og argumentere for dem. Lasse utfordret oss med spørsmål til politikken vår. Til slutt stemte vi over det beste «partiprogrammet» og kåret en vinner.

– Det var litt stressende, men skikkelig artig, mente Helena, og lat til at «Lasse må være den kuleste guiden i hele Oslo».

Akkurat det var vi alle enige i.

SKYGGETEATER: Her står læreren Torfinn og eleven Helena og lager skygger på operataket.

Storm på operataket

Photoshoot på operataket hadde vært i de opprinnelige planene våre, men da vi kom ut fra Stortinget, hadde det blåst skikkelig opp, og det regnet litt i tillegg. Den planlagte sightseeingen ble derfor avlyst, men kontaktlærer Torfinn Brønseth gikk sammen med fire elever til operataket. Da de kom frem dit, var det så sterk vind at vi kunne lene oss framover uten å falle.

Jeg er veldig våt og litt kald, men turen hit var verdt det, mente Kristense Erlandsen.

Selv om det regnet og var veldig mye vind, fikk vi tatt noen gode bilder før vi så søkte ly inne i selve bygget.

GRUNNLOVEN SIN HJEMPLASS: Her satt de og skrev ned Norge sin grunnlov.

Godt med mat og hjemreise

Klokka 6 på ettermiddagen møtte alle sammen opp på Fridays for å fylle tanken med god mat og drikke. Det ble stille rundt bordet da vi fikk servert deilig mat. En flott klassetur gikk mot slutten. Uheldige som vi var, ble også flyet vårt nordover også forsinket med to timer pga. ekstremværet «Ylva». Noen brukte tiden til å se seg rundt omkring på den store flyplassen, mens andre dro på stikkontakt-jakt sånn at mobilene skulle overleve flyturen. Vi merket lite til ekstremværet «Ylva» på flyturen til Tromsø og kjøreturen hjem til Malangshalvøya. I to-tida på natta kom vi hjem og kunne sove i egen seng. Vidunderlig! 9. klasse fra Sand skole er storfornøyd med denne lærerike og morsomme turen som vi aldri kommer til å glemme.

TRAVLE GATER: Man må se seg for når man er på sightseeing. I midten: Silja Karlsen.