HAR VÆRT GODT GJEMT I ÅRESVIS: Dette skal være den siste ferga som fraktet personer mellom Gullhav og Karlstad. Nå har Bygdelaget Samhold, her ved leder Stig Magne Hagen, fått lov til å låne den av Rolf Erik Haugnes, for å stille den ut på Sommerdagan på Målsneshalvøya.
HAR VÆRT GODT GJEMT I ÅRESVIS: Dette skal være den siste ferga som fraktet personer mellom Gullhav og Karlstad. Nå har Bygdelaget Samhold, her ved leder Stig Magne Hagen, fått lov til å låne den av Rolf Erik Haugnes, for å stille den ut på Sommerdagan på Målsneshalvøya.

Har funnet den siste Målselv-ferga

MÅLSELV: Den har vært heist opp under taket på et naust på Målsneshalvøya de siste årene.Nå tørker Bygdelaget Samhold støvet av den siste personferga over Målselva.

Publisert Sist oppdatert

Da Sommerdagan på Målsneshalvøya, som blir arrangert neste helg, skulle planlegges, fikk bygdelaget nyss i at Rolf Erik Haugnes hadde den siste ferga som gikk over Målselva i naustet sitt på Skog. Et av merkevarene til Sommerdagan er fokuset på gamle båter og sjøtrafikken i området i et historisk perspektiv. Nå har de tørket støv av ferga, og de skal stille den ut på sommerarrangementet. En attraksjon i seg selv, og den passer også godt som visuelt akkompagnement til foredraget Vidkunn Haugli skal holde om den fordums fergeferdselen i kommunen.

– Dette var den siste ferga som var i bruk over Målselva, og den var i bruk ei god stund etter at biltrafikken hadde sluttet å gå over Målselva på sommerstid. Vi gleder oss til å kunne vise den fram på Sommerdagan, flere tiår etter at den ble tatt ut av trafikk, forteller leder av bygdelaget, Stig Magne Hagen.

Stuet bort i tiår

Ferga som det nå er blitt tørket støv av, ble eid av fergefører Alfon Lange til den ble tatt ut av drift. Nøyaktig når det skjedde har Nye Troms ikke lyktes med å finne ut av. Men da den ble tatt ut av trafikk ble den kjøpt av Lars Haugnes. Etter å ha hatt den i omkring ti år, var planen å kassere den da den endte med å være i veien for han. Nevøen Rolf Erik Haugnes syntes det var for ille, og han hadde plass til klenodiet i naustet sitt.

– Det endte med at jeg fikk den, og at jeg sikret at den ble bevart. Onkelen min hadde den i ti år, og jeg har hatt den i 15 år, forteller han.

Haugnes heiste fergebåten opp til taket, for at den skulle ta opp minst mulig plass. Siden har den hengt opp under taket i naustet.

Skal til museet

Da denne ferga var i bruk, var den utstyrt på påhengsmotor. Det var ei ferge som fraktet personer over elva.

– Jeg kan huske å ha tatt denne ferga. Jeg tror siste gang jeg var med var på 60-tallet, forteller Haugnes.

I forrige uke var Bygdelaget Samhold å hentet ferga ned. Når den har gjort utstillingsjobben sin på Sommerdagan, skal den ikke tilbake til naustet. Haugnes og bygdelaget skal gi ferga videre til Midt-Troms museum. Det er direktør Lisa Gay Bostwick glad for

– Vi er interessert i historie knyttet til elvene, og er glad for å kunne overta denne historiske skatten. Vi har ei elveferge fra før av, og den er å finne på Fossmotunet, forteller hun.

Fergehistorie

Hun forteller videre at museet ønsker å lage en kopi av den siste Målselv-ferga som museet kan benytte på elva. Det for å kunne vise fram, og ikke bare fortelle om, fergehistoria. Det var i 1922 den første bilferga ble tatt i bruk over Målselva mellom Karlstad og Gullhav, og før den tid gikk det personferger over elva på dette og flere andre steder langs elva. Etter at veien fra Rossvoll til Buktamoen var ferdigbygd i 1952, ble bilferga historie. Men personferga fortsatte å gå over elvestrekninga i flere tiår. Den var i bruk i 1977, og da fergesesongen tok til var Nye Troms med på en befaringstur.

«I dag tar den regulære fergefarten over Målselva til igjen. Sammen med fergefører Eilif Bjørklund prøvesatt Nye Troms’ medarbeider den kommunale ferge i form av en 16 fots Ranabåt med påhengsmotor. Der er noen år siden den var i bruk, selv om Bjørklund for anledningen har tatt den fatt. (…) Ruta er tre turer om dagen lagt delvis opp slik at de korresponderer med buss til/fra Finnsnes. De som skal til byen eller til Karlstad fra den delen av nedre Målselv som ligger på den gale siden av elva kan spare mye tid og mange penger med å ta ferga», het det i Nye Troms-saken fra 26. mai 1977.

Powered by Labrador CMS