VED MÅLET: Oppsynsmann Bernhard Eilertsen i Troms turlag og major Fred Eilers i 139 luftving på vedsekkene som ble fløyet inn til Vuomahytta i begynnelsen av mars. Sistnevnte er forbindelsesoffiser for britene mens de er på Bardufoss. Foto: ROYAL NAVY
VED MÅLET: Oppsynsmann Bernhard Eilertsen i Troms turlag og major Fred Eilers i 139 luftving på vedsekkene som ble fløyet inn til Vuomahytta i begynnelsen av mars. Sistnevnte er forbindelsesoffiser for britene mens de er på Bardufoss. Foto: ROYAL NAVY

Clockwork fløy inn ved

MÅLSELV: To britiske militærhelikoptre fraktet nylig flere tonn ved til Vuomahytta i Øvre Dividal nasjonalpark.

Publisert Sist oppdatert

Det har blitt tradisjon at britiske helikoptre på vintertrening på Bardufoss hjelper Troms turlag med å etterforsyne lagets hytter i Indre Troms. I fjor fraktet britene seks tonn ved til Lappjordhytta i Bardu. 4. mars fraktet to helikoptre av typen AW101 Merlin Mk3 flere tonn ved fra Frihetsli i Dividalen til Vuomahytta. Ei strekning på 18 kilometer i luftlinje.

– Den britiske helikopteravdelinga på Bardufoss, Clockwork, har assistert oss med å etterforsyne hyttene våre i en årrekke. Vi er svært takknemlige for britenes hjelp. Det vil ta oss lang tid å etterforsyne samme mengde ved med snøskuter. Hjelp fra helikopter er svært arbeidsbesparende for oss, som er en ideell organisasjon som gjør alt arbeidet på dugnad, forteller oppsynsmann Bernhard Eilertsen i Troms turlag i ei pressemelding.

Siden 1969

Britene tok vedtransporten som en del av vintertreninga. Helikopterpersonell fra det britiske forsvaret trener hvert år sine ferdigheter i arktisk flyging og på det å overleve i felten under tøffe vinterforhold. Britiske helikopteravdelinger har årlig drevet vintertrening på Bardufoss siden 1969.

Lt. Cdr. Ed Vaugn, detasjementsjef for Merlin-helikoptrene på Bardufoss, forteller at de synes det er veldig hyggelig å kunne gi noe tilbake til sine norske verter.

– Etterforsyningsoppdraget til Vuomahytta ga en perfekt mulighet for piloter og besetningsmedlemmer for å vise at viktige ferdigheter er lært under vår årlige vintertrening på Bardufoss, sier Vaugn.

Veden ble fraktet til Vuomahytta som underhengende last. Transporten fra Frihetsli til turhytta forløp uten problemer.

– Snøen gir en svært desorienterende «whiteout» når den blåser opp i rotoren under landing. Å beherske dette betraktes som en av de vanskeligste ferdigheter innen helikopterflyging, forklarer detasjementsjefen.

Powered by Labrador CMS