LÆRE AV HVERANDRE: Inger-Lise Fagerli er rådgiver ved Nordkjosbotn videregående skole. Hun forteller at skolen har flere spennende samarbeidsprosjekter på trappene. Ett av dem er med en skole i Qaqortoq på sydkysten av Grønland. Foto: Vera Lill Bjørkhaug
LÆRE AV HVERANDRE: Inger-Lise Fagerli er rådgiver ved Nordkjosbotn videregående skole. Hun forteller at skolen har flere spennende samarbeidsprosjekter på trappene. Ett av dem er med en skole i Qaqortoq på sydkysten av Grønland. Foto: Vera Lill Bjørkhaug

Håper på samarbeid med skole på Grønland

NORDKJOSBOTN: Nordkjosbotn videregående skole har tro på at samarbeid med andre skoler vil styrke deres egen kompetanse. Foruten samarbeid innenfor egne landegrenser er det også aktuelt å gjøre avtaler med land som Tyskland og Grønland.

Publisert Sist oppdatert

Rådgiver ved Nordkjosbotn videregående skole, Inger-Lise Fagerli, sier at det mest konkrete per i dag er et samarbeid med den teknologiske avdelingen ved en skole i Qaqortoq på Grønland. Dette samarbeidet er først og fremst tenkt å skulle være mellom de to automatikerutdanningene, ettersom det er her planleggingen er kommet lengst. I første omgang ønsker de to opplæringsinstitusjonene å knytte kontakt med hverandre, men Fagerli sier at det på sikt vil være et mål om å få til utveksling av elever skolene imellom.

– Grønland har litt av de samme problemstillingene som oss. Vi er begge distriktsskoler der elevene enten kommer dagpendlende med buss eller bor på hybel. Hos begge må elevene i mange tilfeller flytte til et annet sted for å få seg læreplass, og vi tror det vil være nyttig å lære av hverandres erfaringer, sier hun.

Fagerli ser for seg at utvekslingsstudentene skal ha et opphold på minimum to uker på hverandres skoler. Hun tror dette vil være med på å styrke ungdommene faglig, men også gi yrkesfagelevene internasjonal erfaring som i etterkant vil gjøre dem attraktive for næringslivet. Det å kunne se sitt fag i et internasjonalt perspektiv tror hun vil være med på å øke yrkesstoltheten.

– Elevene lærer seg selvstendighet i tillegg til språk og en annen kultur. Det vil gjøre dem åpne for å kommunisere med mennesker fra ulike kulturer også på en framtidig arbeidsplass, tror rådgiveren.

Også Tyskland aktuelt

Et annet samarbeid som er på trappene, er med Ishavsbyen videregående skole og Kvaløya videregående skole. Skolene er ikke kommet helt i gang med konkrete planer, så her er det fortsatt mange aspekter som er uavklart. Rådgiveren er imidlertid optimistisk.

– Vi søker midler fra Erasmus, som er EU-midler til støtte for studieopphold i utlandet. Vi vet ikke ennå hvor stort det kommer til å bli, men i første omgang satser vi på et samarbeid rettet mot Tyskland, som er en nasjon som er ledende på teknologisk utvikling. Ishavsbyen og Kvaløya har allerede etablert noe med Tyskland, og nå har også vår skole blitt «dratt med», sier Fagerli, som synes dette gir spennende framtidsutsikter.

Dette samarbeidsprosjektet gjelder alle yrkesfagene, ikke bare automatikerutdanningen. Skolen håper nå at elevene vil kunne få tildelt stipendmidler til å kunne sette de grensesprengende planene ut i livet. Det er på det rene at elevene ved Nordkjosbotn videregående skole vil være helt avhengig av økonomisk støtte til denne typen faglig fordypning, ikke minst med å dekke utgifter til reise og opphold ved hospitering i utlandet.

Powered by Labrador CMS